نماینده مردم ورزقان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: شرکت بهره‌بردار گرجی است اما برخی شیطنت می‌کنند و آنها را روس معرفی می‌کنند این شرکت به قوانین ایران پایبند است اما این امکان وجود دارد که مانند هر بهره‌بردار دیگر از برخی قوانین عدول کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طلا جزو فلزات گران‌بهایست که اقبال برای خرید و فروش آن در بین مردم همواره قابل توجه است. بعد از شناسایی معدن طلا در ورزقان آذربایجان شرقی و ‌ورود بهره‌بردار خارجی به این معدن عده‌ای از اهالی روستا مجاور این معدن نسبت به عملکرد بهره‌بردار خارجی اعتراض خود را اعلام کردند آنها بر این باورند که باید عواید این معدن بیشتر نصیب آنها شود. این در حالیست که برخی از مسئولان بر این باورند که این اعتراض‌‌ها از سوی حفاران غیرمجاز هدایت می‌شود آنهایی که رگه‌های پر عیار را شناسایی و ماهیانه درآمدهای چند صد میلیونی دارند.

در همین رابطه الهویردی دهقانی نماینده مردم ورزقان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به لزوم ساماندهی کردن حفاران غیرمجاز، گفت: بهره‌بردار معدن باید به مسئولیت‌های و خدمات اجتماعی‌اش عمل و حقوق اهالی مردم از این معادن تامین شود.

وی با بیان اینکه بهره‌بردار باید از این معدن اصولی برداشت کند، گفت: اهالی روستا باید در این معدن مشغول به کار شوند. شرکت بهره‌بردار گرجی است اما برخی شیطنت می‌کنند و آنها را روس معرفی می‌کنند این شرکت به قوانین ایران پایبند است اما این امکان وجود دارد که مانند هر بهره‌بردار دیگر از برخی قوانین عدول کند.

ایمیدرو مسئول سامان‌دهی حفاران غیرمجاز

همچنین در این رابطه ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه وجود معدن طلا در یک منطقه باید در ارتقای سطح زندگی مردم عادی و آبادی آن منطقه تاثیر بگذارد، گفت: حفاری‌های غیرقانونی باعث تشکیل گروه‌ها و دسته‌جات غیرقانونی می‌شود در این گروه‌ها یک عده کارگر مشغول به کار می‌شوند و هدایت‌کنندگان کارگران که از قبل این کار سودهای باد آورده زیادی عاید آنها می‌شود.

به گفته وی؛ حفاران غیرمجاز از معادن اصولی برداشت نمی‌کنند از این‌رو امکان به خطر افتادن جان کارگران در این حفاری‌ها وجود دارد. تجربه نشان داده است که این حفاری‌ها باعث کور شدن آن منطقه معدنی شده است و دیگر امکان استخراج ماده معدنی از آن منطقه به صفر می‌رسد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایمیدرو را مسئول سامان‌دهی حفاران غیرمجاز معرفی کرد و افزود: خبرهای مبنی بر کشته شدن حفاران غیرمجاز به ما داده می‌شود که ما از این بابت متاسف هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که از محل استخراج ماده معدنی بخشی از درآمد باید در آن منطقه هزینه شود آیا بخشی از درآمد معدن ورزقان در آن روستا هزینه می‌شود؟ گفت: 15 درصد از 100 درصد حقوق دولتی از این معدن به منطقه باز می‌گردد و آمار دقیق اینکه چند میزان از این درآمد در منطقه صرف شده است را سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید پاسخ بدهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.