-نبود آلودگی در حوزه سد حاجیلارچای/ کاهش میزان سیانور در هیپ‌ها امری کاملا طبیعی است/ بازطراحی و اجرا مجدد هیپ‌ها
نبود آلودگی در حوزه سد حاجیلارچای/ کاهش میزان سیانور در هیپ‌ها امری کاملا طبیعی است/ بازطراحی و اجرا مجدد هیپ‌هانماینده دانشگاه تبریز در معدن طلای اندریان از بازطراحی و اجرای مجدد هیپ‌های معدن با هدف به مینیموم رساندن امکان نفوذ محلول‌ها به خاک و ایجاد آلودگی خبر داد.
به گزارش آژانس خبری تبریزمن، دکتر عطاالله ندیری با بیان اینکه دانشگاه تبریز از بهمن ۹۸ به موضوع زیست‌محیطی طلای اندریان ورود پیدا کرده، گفت: بر حسب پایش‌هایی که همزمان با آزمایشگاه دانشگاه تبریز در آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان و آزمایشگاه معتمد این اداره کل در حوزه سد حاجیلارچای انجام شده، هیچگونه آلودگی در بخش‌های آب، خاک و هوا گزارش نشده است.

وی از واگذاری مدیریت زیست‌محیطی هیپ‌ها و استخرها به دانشگاه تبریز در کنار این پایش‌ها خبر داد و افزود: در مطالعات فیلدی و آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدیم که امکان آلودگی هیپ۶ را مینیموم کنیم و مابقی هیپ‌ها نیز با برنامه مشخص بازطراحی و مجددا اجرا شوند.

ندیری ادامه داد: در طراحی هیپ‌ها، از چهار لایه نفوذناپذیر خاک رس، ژئوممبرال، خاک رس و ژئوتکسترال استفاده شده است، بنابراین هرچند امکان نشت مواد از هیپ‌ها وجود دارد اما در طراحی جدید، میزان ریسک آلودگی مینیموم شده است.

وی، ارتفاع هیپ‌ها را وابسته به مقاومت ژئوممبران و بستر سنگی زیرین هیپ‌ها دانست و گفت: بعد از اتمام عمر هیپ‌ها، با نظارت محیط‌زیست استان و شهرستان، خنثی‌سازی شده و بعد از پوشش نیم متری با خاک کشاورزی برای کشت و زرع مجدد آماده می‌شوند.

نماینده دانشگاه تبریز در معدن اندریان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه فرایند استفاده از سیانید، براساس İPA آمریکا و اروپا، گاردلاین و آیین‌نامه مشخص دارد که در طراحی و اجرای هیپ‌های معدن اندریان همین آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته، خاطرنشان کرد: استارت روش هیپ لیچینگ در سال ۱۸۰۳در آمریکا زده شده و هم اکنون در آمریکا، اروپا و کشورهای همجوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به عیار معدن، روش لیچینگ سیانیدی بهترین روش بهره‌برداری برای معدن طلای اندریان محسوب می‌شود و این فرآیند به تایید وزارت صمت هم رسیده است.

ندیری با بیان اینکه معدن هیچ انگیزه‌ای برای بالابردن PH محلول سیانور ندارد، گفت: طلا در PH پایین‌تر از ۱۰ به دست می‌آید و استحصال طلا در محلول سیانور بالای ۱۰ PH ممکن نیست.

وی کم شدن سیانور در هیپ‌ها را امری کاملا طبیعی دانست و تصریح کرد: وقتی محلول سیانور بر روی موادمعدنی انباشته شده در هیپ‌ها افزوده می‌شود، بخشی از آن داخل مواد معدنی باقی می‌ماند.

ندیری در خاتمه سخنانش با اشاره به اینکه چرخه معدن طلای اندریان یک چرخه کاملا بسته است و هیچ چیزی از این چرخه خارج نمی‌شود، گفت: سیانور در آب، هوا و خاک ناپایدار است و به مرور زمان تبدیل به مواد شیمیایی شده و مضرات آن به مراتب کمتر می‌شود.
روابط عمومی شرکت زرین داغ آستارکان

1399/04/02

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.